بهترین آگهی سینمایی تابستان امسال

بدست K.

اعتراف می‌کنم یکی از سرگرمی‌های قدیمی من تماشا کردن آگهی فیلمهای سینمایی (تیزر یا تریلر) است! و همیشه از دیدن یک آگهی خوب به وجد می‌آیم. گاهی پیش می‌آید که یک فیلم درجه یک، آگهی مزخرفی دارد و یک فیلم مزخرف، آگهی بی‌نظیر. البته در موارد بسیار فیلم خوب، آگهی خوب هم دارد.

بهترین زمان هم برای دیدن آگهی‌های خوب سینمایی فصل تابستان است چون فیلمهای پرخرج خوب اکران می‌شوند و عموما همین فیلمها بهترین آگهی‌ها را برای فیلم‌هایشان می‌سازند. در واقع هر چه فیلم بازاری‌تر باشد (به زبان اهل سینمای ایران، بفروش‌تر باشد) به همان میزان برای آگهی فیلم هم بیشتر مایه می‌گذارند. این فیلمها معمولا چندین نسخه متفاوت از آگهی‌های هیجان‌آور برای فیلمهایشان تهیه می‌کنند.

تابستان امسال هم فیلمهای پرخرج خوب کم نبودند اما بالاخره با خیال راحت می‌توانم بعد از دیدن کلی از این آگهی‌ها، مدال طلای بهترین آگهی تابستان امسال را به آگهی شماره دوی فیلم «گتسبی بزرگ» اهدا کنم:

فارغ از اینکه اصولا شاهکار فیتزجرالد برای فیلم شدن، واقعا ظرفیت‌های بسیاری دارد و نسخه سینمایی کتاب، فیلمی به شدت دیدنی بود، اما این آگهی هم واقعا شورانگیز است که بخشی از آن به خاطر بازی استثنایی دی‌کاپریو است.

اساسا ساختن آگهی برای فیلمی که بر اساس یک رمان مشهور ساخته شده و خیلی‌ها پیشاپیش قصه را می‌شناسند و آخرش را می‌دانند، کار دشواری است. همزمان دست سازنده آگهی را باز می‌گذارد تا زیاد نگران لو دادن قصه نباشد، و از طرفی قرار است نخستین برخورد مخاطب با شخصیت‌هایی باشد که درباره آنها پیش‌زمینه وجود دارد، ولی فرصتی هم برای شخصیت‌پردازی نو و بازسازی قهرمان داستان وجود ندارد.

همه چیز سریع و کوتاه باید اتقاق بیافتد و در فاصله کوتاهی مخاطب به این نتیجه برسد که با فیلم بزرگی روبه‌رو است و باید برای تماشایش به سینما برود. واقعا اگر کسی می‌خواهد کار بسیار دشوار آگهی سازی برای فیلم را یاد بگیرد، باید آگهی فیلم «گتسبی بزرگ» را با دقت ببیند.

Advertisements