یک آلبوم فارسی آبرومند از قلب زیرزمینهای میهن

بدست K.

«بند بند» (لینک به وب سایت رسمی) نام یکی از گروههای ایرانی است که پاپ – راک تمیزی می زنند. گروهی با بدترین نام ممکن و بهترین شعرها برای راکی که خیلی ملودیک است و عامه فهم و راحت الحلقوم. می توان با آهنگهایش بالا – پایین پرید و آهنگها به آسانی، خاطر آدم می مانند.

حدس می زنم یکی از دلایل اینکه احتمالا خیلی ها نام این گروه را نشنیده اند، اسمشان است که نمی دانم به «بند بند» تن اشاره دارد یا دنبال معنای بند انگشت هستند یا بند نی. اما هر چه هست در انگلیسی نوشته می شود «Band Band» (لینک به صفحه گروه در فیس بوک) و باعث می شود که جستجو برای یافتنشان در اینترنت آسان نباشد. نام ناجوری برای یک «بند» زیرزمینی.

این گروه چهار سالی است که تشکیل شده و چند ماه پیش، آلبومی منتشر کرد به نام شازده کوچولو. اول این پایین کلیک کنید و بهترین آهنگ آلبوم را به انتخاب من راه بیاندازید تا در ادامه مطلب، بدانید درباره چی حرف می زنم:

به نظرم همین آهنگ، معرفی خوبی است از این گروه. خوبی گروه این است که جنس همه آهنگهای گروه همین است که می شنوید. برخلاف اداهایی که این روزها مد شده، از این آهنگ به آن آهنگ، سازبندی تغییر نکرده و گروه اصولا همه جای صدای خودش را می دهد، حتی وقتی که شاهکار فریدون فروغی به اسم «مشتی ماشاالله» را بازخوانی کرده اند.

آلبوم «شازده کوچولو» موسیقی پیچیده ای ندارد. شبیه فیلمی نیست که آخرش از سرجایتان بپرید، برعکس خیلی راحت و روان، از این آهنگ به آن آهنگ می سرید. متن اشعار آلبوم هم صادقانه اند. ژست و ادا اطوار به نظر نمی آیند. و ساده اند. (نه اینکه من با موسیقی پیچیده و ترانه های بکر و عمیق مشکلی داشته باشم. اینها را به عنوان ویژگی آلبوم گفتم.)

برخلاف نام آماتوری گروه، نام آلبوم هوشمندانه انتخاب شده است. کتاب «شازده کوچولو» آنتوان دو سنت اگزوپری و نمایش رادیویی آن به کارگردانی احمد شاملو، برای مدتی که خود من در دوره گذار نوجوانی به جوانی بودم، در حد یک خرده فرهنگ روشنفکری ملوس، تا اعماق قلب و روح یک نسل نفوذ کرده بود. احتمالا بازی با مفهوم من درآوردی «اهلی شدن» در این قصه، به تعداد بیشماری در نامه های عاشقانه – برای امروز هم ایمیلهای عاشقانه – تکرار شده اند. ملت در دوره ای دور و بر من دیگر عاشق نمی شدند بلکه زرت و زرت اهلی می شدند. برای ما، شنیدن آلبومی که با صدای بهزاد فراهانی، روباه قصه «شازده کوچولو» آغاز می شود، خاطره انگیز است. این آلبوم و آهنگ نخست در خدمت احساسات فراموش نشدنی ما نسبت به دوره جوانی – دانشجویی اهلی شدن و اهلی کردن است.

بازخوانی «مشتی ماشاالله» هم اصولا شمشیر دولبه است. می تواند شما را به عرش ببرد، یا اینکه در چشم هواداران متعصب، به لجن کشیده شوید. گروه «بند بند» (آخر این چه اسمی است؟!) این خطر را به جان خریده و اثر را بازخوانی کرده.

با این توضیح که نزدیک ترین دوست من، همین امروز گفت که از نظر او، این بازخوانی بهترین بازخوانی است که تا امروز از «مشتی ماشاالله» شنیده، از قضاوت درباره این یک قطعه خودداری می کنم. چون بی تعارف احساسات متناقضی نسبت به آن دارم.

اگر بیرون ایران هستید یا در داخل ایران کردیت کارت دارید، از این لینک پایین می توانید این آلبوم را بخرید. اگر کردیت کارت دارید و بعد از خواندن این مطلب، رفتید و آلبوم را مجانی و غیرقانونی دانلود کردید، امیدوارم در روزی که کنکور قبول شدید بروید زیر ماشین.

شازده کوچولو درcdbaby.com

